openSUSE 11.4 Versjonsmerknader

Copyright © 2011 Novell, Inc.

Det gis med dette tillatelse til å kopiere, distribuere og/eller endre dette dokumentet i henhold til betingelsene i GNU Free Documentation License, versjon 1.2 eller nyere versjoner utgitt av Free Software Foundation, uten Invariant-seksjoner og uten forside-/baksidetekst. En kopi av lisensen er vedlagt som filen fdl.txt.

Hvis du oppgraderer til denne openSUSE-versjonen fra en tidligere versjon, finner du tidligere versjonsmerknader her: http://en.opensuse.org/openSUSE:Release_Notes

Disse versjonsmerknadene dekker følgende områder:

Installasjon
  1. Ikke aktuelt
Generelt
  1. openSUSE-dokumentasjon
  2. Update Applets with Changed Behavior
Systemoppgradering
  1. Ikke aktuelt
Teknisk
  1. Initialisere grafikk med KMS (Kernel Mode Setting)
  2. CIFS-tjenesten er deaktivert som standard
  3. Pakken syslog-ng og SQL-støtte

Installasjon

Ikke aktuelt

Generelt

openSUSE-dokumentasjon

Update Applets with Changed Behavior

The default behavior of updating packages using updater applets has been changed. Now, along with system update patches from maintenance the applets also show updates respecting vendor-stickiness. This behavior affects users who are subscribed to third party repositories.

To revert back to the pre-11.4 behavior to have only system updates shown by the applets, set HidePackages=true in the [Updates] section in /etc/Packagekit/ZYpp.conf. WARNING: This way, you may miss security updates published in third party repositories.

Systemoppgradering

Ikke aktuelt

Teknisk

Initialisere grafikk med KMS (Kernel Mode Setting)

With openSUSE 11.3 we switched to KMS (Kernel Mode Setting) for Intel, ATI and NVIDIA graphics, which now is our default. If you encounter problems with the KMS driver support (intel, radeon, nouveau), disable KMS by adding nomodeset to the kernel boot command line. To set this permanently, add it to the kernel command line in /boot/grub/menu.lst. This option makes sure the appropriate kernel module (intel, radeon, nouveau) is loaded with modeset=0 in initrd, i.e. KMS is disabled.

I sjeldne tilfeller, når lasting av DRM-modulen fra initrd skaper et generelt problem som ikke er relatert til KMS, er det mulig å helt deaktivere lasting av DRM-modulen i initrd. Gjør dette ved å velge yes for sysconfig-variabelen NO_KMS_IN_INITRD i YAST. Dette vil gjenopprette initrd. Du må deretter starte maskinen på nytt.

On Intel without KMS the Xserver falls back to the fbdev driver (the intel driver only supports KMS); alternatively, there is the "intellegacy" driver (xorg-x11-driver-video-intel-legacy package) which still supports UMS (User Mode Setting). To use it, edit /etc/X11/xorg.conf.d/50-device.conf and change the driver entry to intellegacy.

On ATI for current GPUs it falls back to radeonhd. On NVIDIA without KMS the nv driver is used (the nouveau driver only supports KMS).

CIFS-tjenesten er deaktivert som standard

For å øke sikkerheten er CIFS-tjenesten ikke lenger aktivert som standard.

Den kan aktiveres ved å og sette opp cifs-tjenesten i YaST-modulen for systemtjenester (kjørenivå).

Pakken syslog-ng og SQL-støtte

Pakken syslog-ng er bygget med aktivert SQL-støtte. Den er pakket som en modul i underpakken syslog-ng-sql. SQL-modulen bruker DBI, et databaseuavhengig abstraksjonsnivå i C, og gjør det mulig å lagre loggdata i flere databaser med DBI-støtte.

Det anbefales foreløpig ikke å bruke sqlite3 som database fordi databasen ikke kan gjenåpnes med gjeldende DBI-drivere. Det ser ut til at dette problemet er løst i utviklingsversjonen libdbi, men det vil skape konflikter med andre pakker å benytte denne versjonen.